Niedawno dostałem pytanie “Które asany jogi otwierają czakrę serca?” i moja odpowiedź brzmi: żadne! Dlaczego? Przeczytajcie poniżej! Przy czym bardzo proszę Was o uważne przeczytanie całego tekstu, zanim wyrobicie sobie opinię na jego temat.

Asany jogi nie służą do “otwierania” czakr

Generalnie rzecz biorąc trzeba zrozumieć ideę czakr czy w ogóle tzw. ezoteryczną koncepcję ciała z tantry (nie mylić z bardziej popularną współcześnie neo-tantrą). Tantra jest indyjską formą alchemii, w której to ciało jest instrumentem alchemicznym. I w alchemii i w tantrze, wbrew fizycznym metaforom, cała “magia” odbywa się nie na płaszczyźnie fizycznej, a psychicznej (i do pewnego stopnia metafizycznej). Czyli gdy tantrycy mówią o nieśmiertelności to nie mówią o nieśmiertelności fizycznej, a o – że tak powiem – dotarciu do nieśmiertelnego pierwiastka w sobie (czyli tego co sankhja-jogini nazywali puruszą, a przedstawiciele adwajty – atmanem/brahmanem, a w naszej kulturze niektórzy być może nazwali by to boską iskrą). Na Zachodzie o alchemii jako procesie indywiduacji (rozwoju psychicznego, stawania się całością) pisał Jung. Dla indyjskich alchemików – tantryków, a po części też sufich (koncepcja lataif i tantryczno-suficki “Traktat o ludzkim ciele”), określone nadi reprezentują różne jakości rzeczywistości czy boskie atrybuty, a czakry (czy lataif w sufickiej terminologii) są ośrodkami obrazującymi pewnego rodzaju etapy w naszej drodze.

Faktem jest, że rzeczywiście tantra jako taka jest tradycją, która przyniosła w ogóle zalążek tradycji asan. Natomiast w porównaniu do współczesnej postkrishnamacharyowskiej metody jogi asanowej był to system bardzo szczątkowy, a do tego asany w nim były narzędziem stosunkowo mało ważnym i raczej przygotowawczym w stosunku do mudr. Zasadniczymi narzędziami tantry były mudry (praktyki z pogranicza asany, pranajamy i koncentracji, można poczytać trochę o nich z przykładami w rozdziale o mudrach w mojej książce “Uważność w praktyce”), pranajama i medytacja (szczególnie medytacja na wewnętrznym dźwięku). To po pierwsze, więc nie asana, a raczej mudra, pranajama, medytacja.

Po drugie warto zapytać co możemy rozumieć jako “czakrę serca”, a co rozumie się w tantrze. Najczęściej identyfikuje się ośrodek serca z emocjami. Jednakże dla tantryków przeżywanie emocji jest związane z manipura czakrą, ośrodkiem żołądka/splotu słonecznego. Ten ośrodek reprezentuje konfrontację z własnym cieniem, z tym co wyparte, z tym czego nie chcemy dopuścić do siebie, z tym, czego nie komunikujemy. Inni identyfikują z tym ośrodkiem miłość. Jednakże dla jogina/mistyka miłość jest związana z czakrą gardła, ośrodkiem abstrakcji i jedności). Sama czakra serca jest związana z pracą nad takimi “alchemicznymi substancjami” jak służba innym, życzliwość, dobroć, współczucie itp. Jak wiemy asana jako taka tego nie rusza, tak jak i nie rusza w sposób bezpośredni emocji ani miłości. Praktyką poziomu serca będzie np. skanowanie ciała czy pranajama projekcyjna, będzie “ogniskowanie” (focusing) opisane w rozdziale o świadomości ciała w mojej wspomnianej wyżej książce, będzie medytacja miłującej dobroci, kultywowanie wdzięczności, a przede wszystkim będzie służba w różnych formach i określone praktyki medytacji z mantrą. To oczywiście tylko część większej całości, a to wszystko w relacji z nauczycielem i w kontekście życia danej osoby. Oddajmy zatem szacunek naszej wewnętrznej alchemii i nie sprowadzajmy prawdziwego otwarcia serca do otwierania klatki piersiowej.

Post scriptum

Jeśli wydaje Ci się, że tekst podważa wpływ asan na sferę emocjonalną to nie było to w żaden sposób moją intencją. W rzeczywistości byłem jedną z pierwszych osób w Polsce, które zwracały uwagę na aspekt emocjonalny i w ogóle świadomościowy praktyki pozycji jogi i w ogóle pracy z ciałem. W pewnym sensie oczywiście poruszenie wzorców emocjonalnych na poziomie ciała będzie wspomagało naszą drogę do obudzenia serca, ale nie jest zasadniczą pracę w tej materii.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This