Po 40 dniach praktyki czwartej żelaznej zasady (o wszystkich 40 zasadach i o sposobie ich praktykowania przeczytaj tutaj), przechodzimy do praktyki piątej żelaznej zasady, która brzmi:
Moje uczciwe ja: Nie przywłaszczaj tego, co nie należy do Ciebie.

To ważna praktyka dla nas, by odnaleźć swoje miejsce w swoich powinnościach (dharmie), rozumieć i akceptować prawo przyczyny i skutku i – jak to nazywa Hazrat Inayat Khan: prawo wzajemności, które budzi poczucie wewnętrznej sprawiedliwości, tak ważne na naszej duchowej i życiowej ścieżce.

Hazrat Inayat Khan pisze w swoich “Myślach sufickich:

Może się to wydawać świetnym zyskiem, gdy ktoś bierze nie dając nic w zamian lub bierze dużo więcej niż daje, lecz w obu przypadkach strata dla takiego człowieka jest wielka, ponieważ każdy taki zysk kładzie zasłonę na jego postrzeganie sprawiedliwości, a kiedy wiele takich zasłon przykryje jego wzrok, przestanie zauważać nawet swoje własne korzyści.

Nauczyciel adwaita wedanty, Pujya Swami Chidanand Saraswati, tak pisze o astei, opisanej m.in. przez Patańdżalego cnocie powstrzymywania się od kradzieży:

Asteja nie polega jedynie na powstrzymywaniu się od kradzieży cudzego mienia. Kradniemy wiele rzeczy, nie zdając sobie z tego sprawy. Kradniemy czyjś czas poprzez marnowanie go na plotki lub narzekanie. Kradniemy czyjś wkład poprzez przypisywanie sobie cudzych osiągnięć. Okradamy Matkę Ziemię zużywając więcej niż potrzebujemy (…). Okradamy ubogich z godności, bezpieczeństwa i zdrowia, gdy kupujemy produkty wykonane przez tych ludzi w żałosnych warunkach. A jeśli Bóg pobłogosławił nas dobrobytem, kradzieżą jest niedzielenie się naszym majątkiem.

W praktyce warto pomedytować nad następującymi pytaniami:

  • Czy przywłaszczam cudze mienie?
  • Czy traktuję innych ludzi jako swoją własność? Podwładnych, żonę, męża, dzieci?
  • Czy marnuję swój czas?
  • Czy marnuję czas innych osób?
  • Czy przypisuję sobie cudze zasługi? Czy pozwalam innym cenić mnie za to, czego nie dokonałem?
  • Czy pozwalam, gdy inni obsadzają mnie w roli, na którą nie zasłużyłem?
  • Czy korzystam z zasobów, wiedzy itp., na które zapracowałem? Za które w jakiś sposób zapłaciłem?
  • Czy odbieram komuś jego godność?
  • Czy dzielę się z potrzebującymi tym, co mam (majątkiem, wiedzą etc.)?
  • Czy potrafię dawać bez oczekiwania w zamian, bezwarunkowo?
  • Czy potrafię być wdzięczny za to, co posiadam?
  • Czy potrafię być wdzięczny za to, czego nie udało mi się posiąść?

Bądź zadowolony z tego, co posiadasz w życiu, ale też bądź wdzięczny za to, czego nie posiadasz, gdyż nie musisz być za to odpowiedzialny. Staraj się osiągnąć to, czego potrzebujesz i uczyń jak najlepszym każdy moment swojego życia.
Hazrat Inayat Khan

Oczywiście powyższe pytania nie mają być pożywką do analizowania, oceniania i interpretowania, a do obudzenie pewnego doświadczenia, medytacji, a czasem do zwiększonej uważności na dany problem w życiu codziennym. Może być tak, że zechcesz tylko skupić się na jednym lub dwóch pytaniach, a może na wszystkich, a może skonstruujesz swoje (podziel się nimi wtedy w komentarzach).

Pomocnicza dla praktyki tej zasady będzie:

Takie praktyki mają za zadanie budzić sumienie każdego z nas. Pamiętajmy jednak, by sumienie przekuwać na samoświadomość swojego działania i jego motywów, a nie na samoobwinianie się.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This