Problem (nie)podejmowania decyzji jest jedną z bardziej blokujących kwestii na ścieżce rozwojowej. Gdy pojawiający się lęk czy opór są dokarmiane brakiem działania, potrafią doprowadzić nawet do paraliżu decyzyjnego przy prostych czynnościach takich jak wybór jogurtu w sklepie. Oczywiście jest to dosyć złożona sprawa, której nie wystarczy sprowadzić do triku czy techniki, jednak pewne praktyki mogą nam pomóc ruszyć do przodu. Poniżej przedstawiam proste ćwiczenie medytacyjne, w którym podejmujemy decyzję i ją sobie wyobrażamy. Technikę tę znam z przekazu niedawno zmarłego Reshada Fielda.

Przed położeniem się do spania, a po oczyszczeniu umysłu praktyką relaksu, prostej pranajamy lub medytacji, przywołaj w myślach coś, co masz do zrobienia w domu i co nie zajmuje zbyt wiele czasu, maksimum 5-10 minut. Może to być np. powieszenie zdjęcia na ścianie, z którym zwlekasz już kilka dni, wyczyszczenie lub wypastowanie butów czy opróżnienie zmywarki, na które dziś już nie miałeś sił itp. Niech to będzie prosta czynność, którą jesteś w stanie wykonać w niedługim czasie i z użyciem dostępnych w domu środków. Podejmij decyzję, że wykonasz tę czynność niedługo po wstaniu rano. Jest to najzwyklejsza codzienna aktywność, więc nie będzie to nic specjalnie niezwykłego, ale przez podjęcie decyzji i dokładne jej zwizualizowanie, wprowadzimy więcej uważności, w samą decyzję, w proces jej wykonania i w nasze życie w ogóle.

Gdy zdecydujesz jaką czynność podejmiesz kolejnego dnia rano, jak najdokładniej wyobraź ją sobie, zwizualizuj jak krok po kroku będziesz przystępować do wykonania tej czynności i ją wykonywać. Jeśli np. zdecydujesz się powiesić przygotowaną już kilka dni temu ramkę ze zdjęciem to wyobraź sobie gdzie trzymasz zdjęcie, gdzie jest młotek i gwoździe, zobacz siebie jak idziesz po zdjęcie, wyciągasz je z szuflady, kierujesz się po narzędzia i gwoździe, a następnie wyciągasz je, po czym wędrujesz do pokoju i stajesz przed ścianą, wybierając miejsce do powieszenia zdjęcia. Następnie wyobraź sobie jak przykładasz gwóźdź do ściany i stopniowo go wbijasz, po czym zawieszasz obrazek. Na końcu wyobraź sobie powrót do szafy z narzędziami, gdzie je odłożysz…

Jeśli w trakcie wyobrażenia pojawia się opór, wymówki czy jakieś myśli lub emocje związane z podjętą decyzją, pozwól sobie je przeżyć, ale nie ulegaj im, po prostu kontynuuj wyobrażenie i trwaj w swojej decyzji. Doprowadź do tego, że poczujesz pewność, iż wykonasz tę czynność następnego dnia. Po zakończeniu wizualizacji, pozostań chwilę w stanie relaksu, zanim położysz się spać.

Następnego dnia rano Twoim zadaniem jest wiernie zrealizować swoje wyobrażenie. Zacznij od powtórnego utwierdzenia się w podjętej decyzji, po czym wykonaj czynność krok po kroku dokładnie w ten sam sposób jak ją sobie wyobraziłaś/wyobraziłeś. Każda cząstkowa czynność powinna stać się tutaj praktyką uważności, w której ciało realizuje to, co zaczęło się dzień wcześniej w umyśle. Gdy zrealizujesz dokładnie swoje wyobrażenie, podziękuj sobie za to, co zrobiłaś/zrobiłeś lub w inny sposób zamknij to ćwiczenie i przejdź do dalszych aktywności.

Gdy wyćwiczysz się w ten sposób w prostych codziennych decyzjach, możesz ten sam schemat zastosować do tych trudniejszych, jednak nie zaczynaj od nich pracy z tą praktyką. Powodzenia!

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This