Pisałem ostatnio o uważności w codziennych czynnościach i w trakcie jedzenia. Świetną okazją do bycia uważnym są także spacery. Poniżej 4 sposoby na zmianę spaceru na bardziej medytacyjną aktywność.

Kontemplacja chodzenia

Spacerując powoli w ustronnym i bezpiecznym miejscu stawiaj z pełną uwagą każdy krok. Stawiaj jeden krok w trakcie wdechu i jeden w trakcie wydechu. Bądź świadomy oddechu i ruchu swojego ciała podczas stawiania kroku. Szczegółową instrukcję do kontemplacji chodzenia znajdziesz tutaj.

Powtarzanie mantr (lub słów/zdań) w medytacji chodzonej

Stawiając powoli i świadomie jeden krok na wdechu, a drugi na wydechu, w myślach recytuj mantrę, słowo lub zdanie, na którym się chcesz koncentrować. Np. możesz na wdechu powtarzać “wdech”, a na “wydechu” – wydech. Mantry można też powtarzać na głos, wówczas powtarzamy je oczywiście tylko na wydechu.

Uważny spacer

Spacerując w parku, lesie lub innej przyjaznej, naturalnej okolicy, bądź świadomy swojego oddechu, sposobu poruszania, ale i doświadczeń zmysłowych: kolorów, kształtów, światła, cienia, dźwięków, zapachów itd. Celebruj to doświadczenie i zanurzaj się w nim coraz bardziej. Jeśli wykonujesz uważny spacer regularnie w tej samej okolicy, zauważaj też zmiany, które zachodzą w związku z cyklicznością przyrody.

Marsz z wyrównywaniem oddechu

Interesującym ćwiczeniem, możliwym do wykonania w czasie spacerów rytmicznym równym krokiem, jest odmierzanie określonej długości oddechu za pomocą ilości kroków. Istotne jest, by spacer odbywał się cały czas w tym samym tempie. Ustalamy proporcje pomiędzy częściami oddechu (wdechem i wydechem, w razie potrzeb także zatrzymaniem oddechu po wdechu i po wydechu) oraz długość każdej z części oddechu liczoną w ilości kroków, po czym pilnujemy by utrzymywać tę długość. Ćwiczenie wykonujemy z otwartymi oczami, zachowując zasady bezpieczeństwa. Wykonujemy od kilku do kilkudziesięcu oddechów w ten sposób, zależnie od tego ile powtórzeń jest dla nas komfortowe.

Macie jakieś inne sposoby? Napiszcie w komentarzach!

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This