Pomimo dużej popularności jogi, niewiele osób wchodzi głębiej w jej kontekst, pragnąc się dowiedzieć więcej o tradycji, która za nią stoi. A nawet spośród tych, którzy zdecydowali się wejść głębiej, większość osób kojarzy Patańdżalego i Jogasutry z jedną metodą: tzw. jogą ośmioczłonową. W rzeczywistości Patańdżali przedstawia w Jogasutrach 3 metody jogi, a jedno z tradycyjnych spojrzeń na strukturę dzieła Patańdżalego przypisuje każdą z tych metod osobnej kategorii uczniów. Za taką interpretacją opowiadali się m.in. Krishnamacharya i Srivatsa Ramaswami.

Pierwsza grupa uczniów to ci, którzy w zasadzie z urodzenia mają spokojny i skoncentrowany stan umysłu. Według tego spojrzenia praktykę dla nich przedstawia pierwszy rozdział Jogasutr (Samadhi pada) i praktyka jest nakierowana na utrzymanie tego stanu i pogłębienie go. Zalecane jest przede wszystkim zrównoważenie pomiędzy vajragją i abhjasą (nieprzywiązaniem a uwrażliwiającą praktyką), zalecane są postawy, które warto kultywować oraz określone praktyki medytacyjne.

Druga grupa uczniów to tacy, którzy są najbardziej zaburzeni – brakuje im umiejętności koncentracji, rządzą nimi negatywne tendencje (kleśe), nad którymi zupełnie nie panują. Dla nich, według tej interpretacji, zalecaną przez Patańdżalego metodą jest kriya joga (joga w formie działania), przedstawiona na początku drugiego rozdziału traktatu, która wykorzystuje leczniczą siłę rytuału, powtarzanego wielokrotnie pod stałym nadzorem nauczyciela. W pewnym sensie współczesnym odpowiednikiem praktyki dla takich osób w naszej kulturze jest psychoterapia, szczególnie grupowa.

Wreszcie trzecia, największa grupa uczniów, to adepci, którzy nie należą ani do jednej ani do drugiej grupy. Ich umysły nie są cały czas spokojne i skoncentrowane, ale też studenci ci mają pewne panowanie nad sobą i podstawowe zdolności koncentracji. Dla tych uczniów przeznaczona jest główna metoda Patańdżalego – joga ośmioczłonowa, która obejmuje takie praktyki jak: jamy i nijamy (praktyki etyczne), asanę, pranajamę, pratyaharę i samjamę (dharanę, dhjanę i samadhi). Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowo wgłębić się w tę metodę to polecam sięgnięcie do mojej książki “Psychologia jogi”.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This