W tekstach medytacyjnych często pojawia się sformułowanie, żeby się nie identyfikować z przeżyciami czy też nie identyfikować z tym, czym nie jesteśmy. Co to znaczy?

Wyobraź sobie, że jesteś w trudnej dla Ciebie sytuacji. Pojawiają się niezbyt przyjemne uczucia. Czasami starasz się ich nie zauważać, nie dopuścić do siebie – wtedy mówimy o wyparciu. Może też być inaczej – przeżywasz emocję, ona nakręca się coraz bardziej i pozwalasz jej zapanować nad sobą i swoim zachowaniem. Działasz automatycznie – np. z powodu lęku nie podejmujesz jakiegoś działania. Wówczas mówimy o identyfikacji, gdy niejako zachowujesz się jakbyś był(a) tym przeżyciem.

Oczywiście przeżycie trudnej sytuacji bez wypierania emocji i bez identyfikowania się z nimi nie jest takie proste. Jednakże regularna medytacja, zwiększanie swojej uważności, choćby przez praktykę głębokiego relaksu, w którym pozwalamy sobie przeżywać pojawiające się doświadczenia, nie oceniając ich ani nie nazywając oraz praca nad zmianą swoich postaw i zachowań, np. przez praktykę 40 zasad, stopniowo pomaga się tego nauczyć. Powodzenia!

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This