Odwołując się do podziału technik pranajamy, który zaproponowałem kiedyś na blogu, dziś dwa słowa o tzw. pranajamach projekcyjnych.

Techniki te polegają na wysyłaniu świadomości oddechu w określone obszary w ciele wraz z wdechem lub wydechem. Najczęściej są wykonywane dla celów terapeutycznych (leczniczych). Dla niektórych osób będą naturalne i proste, dla innych bardzo trudne dla realizacji. Poniżej prezentuję przygotowawcze ćwiczenie treningowe, które naucza tego typu pracy. W bardziej zaawansowanej formie pranajamy te realizuje się z mantrą, którą otrzymuje się od nauczyciela.

* * *

1. Na pierwszym etapie układamy się wygodnie na plecach i wchodzimy w stan relaksu, a więc układamy ciało stabilnie i wygodnie, poddajemy się grawitacji, ale też wchodzimy w stan umysłu, charakteryzujący się porzuceniem kontroli i uważnością zarazem (postaram się coś napisać niedługo na ten temat).

2. Na kolejnym etapie zaczynamy pracować w następujący sposób: z wdechem przesuwamy świadomość/ uwagę stopniowo w stronę podeszwy (spodu) prawej i lewej stopy z intencją uzdrowienia, naenergetyzowania, zregenerowania wszystkich miejsc, przez które przechodzi nasza uwaga wraz z oddechem; na zatrzymaniu oddechu po wdechu zatrzymujemy uwagę na spodzie prawej i lewej stopy, podtrzymując wymienioną wyżej intencję, a na wydechu wycofujemy się ze świadomością do miejsca, z którego wydaje się ona wychodzić lub po prostu rozpraszamy uwagę. W ten sposób wykonujemy przynajmniej 12 oddechów, jeden po drugim. Oddech jest delikatnie wydłużony, świadomy, ale nie staramy się oddychać tym samym rytmem za każdym razem.

3. W analogiczny sposób pracujemy kierując uwagę z wdechami i zatrzymaniami po wdechu do wnętrz obu dłoni.

4. Podobnie kierujemy uwagę w stronę czoła.

5. Kierujemy uwagę z oddechem i intencją w stronę serca (centrum klatki piersiowej na wysokości serca).

6. Przez chwilę jeszcze zostajemy w relaksie, obserwując w jaki sposób “rezonujemy” na wykonaną przez siebie praktykę.

* * *

Gdy nauczymy się kierować świadomość oddechu w wybrane miejsce za pomocą powyższego ćwiczenia możemy przystąpić do właściwych pranajam projekcyjnych, które można wykonywać – w zależności od potrzeb – na leżąco, siedząco lub stojąco. Mamy 2 podstawowe możliwości pracy w tego typu pranajamach i należy je dostosować do naszych potrzeb.

A. Gdy mamy poczucie, że któreś miejsce w ciele potrzebuje zregnerowania, naenergetyzowania itp. to pracujemy tak jak w powyższym ćwiczeniu: z wdechem kierujemy uwagę (wraz z intencją regeneracji, uzdrowienia czy naenergetyzowania) w wybrane miejsce, na zatrzymaniu oddechu po wdechu koncentrujemy się na tym miejscu z tę samą intencją, na wydechu wracamy ze świadomością lub ją rozpraszamy. W ten sposób wykonujemy min. 12 oddechów.

B. Jeśli mamy poczucie, że wybrane miejsce bardziej potrzebuje rozluźnienia, schłodzenia, ukojenia etc. lub poprzedni wariant powoduje powstawanie napięcia w wybranym miejscu to pracujemy w nieco innych sposób: robimy swobodny wdech, z delikatnie wydłużonym wydechem wyobrażamy sobie, że strumień oddechu niejako “omywa” wybrane miejsce (w umyśle utrzymujemy też intencję rozluźnienia, schłodzenia, ukojenia itp.), po czym na krótko zatrzymujemy oddech po wydechu.

W jednym i drugim przypadku najczęściej wdechy i wydechy wykonuje się nosem, aczkolwiek w niektórych wariantach pranajam projekcyjnych stosuje się robienie wdechów nosem, a wydechów ustami.

Nagranie (w pliku mp3) prowadzonej przeze mnie rozbudowanej wersji pranajamy projekcyjnej (zarówno z wdechami jak i wydechami) znajdziesz, klikając tutaj.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This