Pranajama: 20 oddechów oczyszczających

To jest post, który już dawno powinienem był dodać, aczkolwiek – nie wiedzieć czemu – robię to dopiero teraz. Poniżej możecie zapoznać się (czy odświeżyć) ze wspaniałą techniką pranajamy, która pochodzi od jednego z najwybitniejszych mistyków Indii, reformatora sufizmu – Hazrat Inayata Khana. Technika nazywa się 20 oddechów oczyszczających.

Wykonuje się ją na stojąco lub siedząco z wyprostowanym kręgosłupem, w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu lub na zewnątrz.

Jak nazwa techniki wskazuje, zawiera ona w sumie 20 oddechów, przy czym wykonuje się je w następujących fazach:

5 oddechów – wdech nosem, wydech nosem
5 oddechów – wdech nosem, wydech ustami (przez usta zwężone lub zwinięte w dziubek, by kontrolować strumień wychodzącego powietrza)
5 oddechów – wdech ustami (j.w.) – wydech nosem
5 oddechów – wdech ustami (j.w.) – wydech ustami (j.w.)
Pomiędzy wdechem a wydechem w każdym cyklu wykonujemy krótkie zatrzymanie oddechu po wdechu (1-2 sekundy maksimum).

Na wdechu powtarzamy w myślach słowa: „Wdycham boskie życie i światło” lub „Wdycham życie i światło”, na wydechu: „I promieniuję tym samym.” Ponadto dołączamy wizualizację jasnego światła w następujący sposób: z wdechem wizualizujemy strumień jasnego światła wdychany ze strumieniem wdechu, na zatrzymaniu oddechu wizualizujemy rozchodzenie się tego światła po klatce piersiowej lub całym ciele, a z wydechem wyobrażamy sobie, że to światło promieniuje z nas.

To świetna technika, która ja wykonuję codziennie. Jest bardzo prosta i głęboka zarazem.

* * *

Inayat Khan łączył praktykę powyższej techniki z praktyką modlitwy uzdrawiającej Najaz, którą załączam poniżej. Część osób nie czuje się dobrze z odniesieniami religijnymi, więc wtedy takiej techniki nie wykonuje się, ale część osób uwielbia najaz. Spójrzcie sobie i sami oceńcie. Najaz wykonuje się trzykrotnie przed lub po 20 oddechach, w analogiczny sposób, synchronizując określoną myśl (słowa) z określoną częścią oddechu wg poniższego schematu.

„Nayaz (modlitwa uzdrawiająca)”
Wdech: Ukochany Panie, Wszechmocny Boże,
Wydech: Poprzez promienie słońca,
Wdech: Poprzez fale powietrza,
Wydech: Poprzez wszechogarniające życie w przestrzeni,
Wdech: Oczyść i zregeneruj mnie,
Zatrzymanie oddechu po wdechu: i proszę,
Wydech: Uzdrów moje ciało, serce oraz duszę.

Newsletter

Jeśli chcesz pozostawać w kontakcie ze mną i otrzymać bezpłatnie moją pierwszą książkę „Terapia jogą” w pliku pdf oraz ciekawy materiał o uważności, zapisz się na mój newsletter, klikając poniższy przycisk.

16 komentarzy to “Pranajama: 20 oddechów oczyszczających”

Read below or add a comment...

  1. Kasia says:

    Wspaniale że Maciek podzielił się „wreszcie” 😉 tą techniką z szerszą grupą publiczności.
    Ja również codziennie praktykuję 20 oddechów oczyszczających, wprowadzam je na zajęciach i należę do tej grupy osób, które – jak to Maciek ujął – uwielbiają najaz.

  2. Rzeczywiście Kasia bardzo lubię też praktykę Najaz; powiem więcej w sytuacji wyczerpania nauczaniem jest to praktyka, która daje mi najwięcej. Ale też ze względu na odwołanie do „Boga” nie każdy będzie komfortowo się czuł z tą techniką. Podaję ją jednak tutaj, ponieważ Inayat Khan nauczał 20 oddechów i najaz jako „kombo” 🙂 Trzeba pamiętać o tym jednak, że mistycy / jogini używając terminu „bóg” mają na myśli bardziej absolut niż personifikację boskiej postaci. Dwa słowa o tym tutaj: http://www.sufizm.edu.pl/sufizm-koncepcja-boga/

  3. Krystyna says:

    Od przeczytania pierwszego wpisu robię to po jodze a przed każdą medytacja. Bardzo dobrze się z tym czuję, tak jakbym przed medytacją weszła pod prysznic swoim wnętrzem. Niestety jeszcze nie potrafię skupić się na modlitwie i wizualizacji. Za bardzo skupiam się nad tym, by oddech był prawidłowy i na liczeniu oddechów. Próbowałam nie liczyć i nie pilnować oddechu przeponowego, wtedy nie pamiętałam w jaki sposób oddychałam.
    Myślę, ze to kwestia wprawy…i w końcu się uda.
    Dziękuję Panie Macieju

  4. Barbara says:

    Koncentruję się rano i wieczorem na oddechu króciutko, ale te ćwiczenia oddechowe są kompletne.
    Wprowadzam je od dziś wieczór:-) Dziekuję!

  5. Powodzenia! (przy czym polecałbym tę pranajamę, jak zresztą większość innych, na rano)
    pozdrawiam,M.

  6. Barbara says:

    Zatem rankiem bedę praktykować oddychanie oczyszczające. Dziekuję i pozdrawiam 🙂

  7. Aneta says:

    Jak długi powinien być wdech i wydech? Czy wykonuje się tę pranajamę z zamkniętymi czy otwartymi oczami? Pozdrawiam

  8. Oddech powinien być komfortowej długości, więc po prostu oddychamy w miarę swobodnie, tylko bardziej świadomie prowadząc oddech. Jeżeli chodzi o oczy zamknięte/otwarte: bazowa wersja jest z zamkniętymi oczami (wtedy też możliwa jest wizualizacja), ale dopuszczalna jest wersja z otwartymi, tylko bez błądzenia wzrokiem (doświadczenie uczy, że w wersja z otwartymi oczami jest optymalna w „pięknych okolicznościach przyrody”) 🙂

  9. Tutaj tłumaczenie w wersji wideo: https://www.youtube.com/watch?v=Cc-al6RdHb0
    Niby wiele więcej nie mówię, ale wielu osobom łatwiej jest ogarnąć jak widzą tłumaczenie „na żywo” 🙂

  10. Iza says:

    Po prostu dziękuję

  11. Kacha says:

    Dzieki Macku, rowniez za to ze wspomniales ze nie kazdy czuje sie komfortowo z odwolaniem do „Boga” gdyz wlasnie jestem ta osoba. W tym przypadku uzylabym zwrotu „Brahman” jako tworcza dusza wszechswiata zawierajaca w sobie Atmana, proszac ja o sile oczyszczajaca i uzdrawiajaca, ktora kazdy w sobie moze odkryc 🙂 Moj Guru powtarza ze Jogin nie potrzebuje chodzic do swiatyn modlic sie.
    Dziele sie tylko swoim podejsciem, aczkolwiek niczego nie neguje i uwazam ze najwazniejsze jest aby dobrze dobrana praktyka do konkretnej osoby, praktykowana z serca, dawala ukojenie. Pozdrawiam

  12. Anna says:

    wykonałam technikę pierwszy raz siedząc rozmyślając wieczorem. Czy jest to normalne że od tych oddechów w moim przypadku głębokich,zakręciło mi się w głowie. powiem, że na co dzień zapominam o oddechu,w ogóle o oddychaniu.
    Anna

  13. Jeśli się zakręciło to znaczy, że oddech był zbyt głęboki. Więc prawdopodobnie w kolejne dni będzie łatwiej wyczuć z jaką siłą oddychać. Oddech ma tu być bliski naturalnemu, tylko nieco głębszy i bardziej świadomy 🙂 Powodzenia!

  14. Dorota says:

    Bardzo lubię tę technikę! To jest coś dla mnie:)

  15. Czyli jednak znalazła się medytacja dla Ciebie 🙂
    P.S. Ja też bardzo lubię najaz i 20 oddechów!
    pozdrowienia!

Trackbacks

  1. […] też taki drobny sposób jak wypada mi moja poranna praktyka. Normalnie moja poranna praktyka to najaz i 20 oddechów, suficka pranajama Kasab, modlitwa i medytacja. Gdy zaśpię i nie zdążę, wykonuję np. 1x najaz […]



Skomentuj ...

*