Nazwy, pod którymi niektóre ścieżki mistyczne są znane dziś, były często nadawane przez osoby z zewnątrz bez specjalnej znajomości istoty danego podejścia, przeważnie stosunkowo późno (ok. XIX wiek). Np. sufi swojej ścieżki nie nazywali sufizmem, używali innego określenia – tasawwuf – stawanie się sufim, stawanie się osobą zrealizowaną, wolną czy – jak by to określili niektórzy mistycy tego nurtu – stawanie się Przyjacielem Boga (wali).

I w zasadzie każdą duchową drogę, każdą szkołę mistyczną można by w podobny sposób zdefiniować – jako ścieżkę stawania się i bycia. Specjalnie wyodrębniłem tu dwa elementy – stawanie się i bycie. I przez ten fakt, że ścieżka zawiera w sobie i stawanie się (wolnym, zrealizowanym) i bycie, ma 2 wymiary odpowiadające tym 2 aspektom: psychologię (stawanie się) i metafizykę (bycie). I te dwa wymiary są nierozerwalnie ze sobą związane.

Psychologia mistyczna zajmuje się medytacyjną, wglądową nauką o umyśle, zjawiskach z nim związanych (także tych występujących w relacjach z innymi), o potencjale umysłu i tym jak go wykorzystywać dla naszego spełnienia w życiu wewnętrznym i zewnętrznym oraz o ograniczeniach umysłu i sposobach ich przezwyciężania. Przede wszystkim jednak o formalnych i nieformalnych narzędziach stosowanych na ścieżce, spośród których najważniejsze są: praca z ciałem, modlitwa, praktyki etyczne, pranajama (medytacja oddechu), koncentracja, introspekcja, medytacja uważnościowa i medytacja (często z mantrą). O narzędziach praktyki pisałem już na blogu tutaj, a więcej można przeczytać w mojej książce pt. “Uważność w praktyce”.

Metafizyka na ścieżce mistycznej jest obudowana wokół doświadczenia głębokiej, niczym nieuwarunkowanej Obecności, doświadczenia Obecności poza identyfikacją z ciałem, emocjonalnością, umysłowością, rolami społecznymi itd. Ibn Arabi podejmuje się próby wyrażenia owej Obecność w swojej doktrynie jedności Rzeczywistości (wahdat ul wudżud): Oprzyj swoje odosobnienie na spotkaniu się twarzą w twarz z Bogiem w absolutnej jedności, która nie jest połączona z jakąkolwiek formą wielości, ukrytą lub otwartą, i zanegowaniu, z absolutnym przekonaniem, wszystkich przyczyn i pośredników, w całości i z osobna, bowiem zaprawdę, jeśli będziesz pozbawiony takiej jedni z pewnością popadniesz w wielość. 

To, co metafizyczne jest oczywiście trudniejsze do wyrażenia zwykłymi słowami, dlatego wielu mistyków poszukiwało środków wyrazu w sztuce, szczególnie muzyce i poezji. Trzeba pamiętać jednak, że istotą metafizycznego aspektu ścieżki nie jest pisanie czy czytanie na jego temat, a przeżycie go poprzez samadhi.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This