Podczas mojego poprzedniego spotkania z jednym z moich nauczycieli – Mahmudem Khanem, w naszej rozmowie powiedział on, że Hazrat Inayat Khan był niczym Mozart mistycyzmu, manifestował w swoim nauczaniu piękno, ale i pewnego rodzaju naiwność. Określenie to wydało mi się bardzo trafne. Jednakże nie oznacza to bynajmniej, że naiwność zaprowadzi nas do duchowego spełnienia.

Z perspektywy mistycznej powiedzielibyśmy, że są dwa rodzaje naiwności. Jedna jest pewnego rodzaju ignorancją, niedojrzałością, wyrażoną w definicji terminu “naiwność” w Słowniku Języka Polskiego PWN: “zbytnia prostota, szczerość i łatwowierność”. 

Drugie znaczenie to pewnego rodzaju naiwność, która wynika z czystości. Termin czystość w naszej kulturze kojarzy nam się z moralnością, ale dla jogina, mistyka jest związany z oczyszczeniem umysłu (lub w niektórych szkołach – powiedzielibyśmy – z oczyszczeniem energetycznym), które owocuje doświadczeniem wewnętrznego spokoju, niczym nieuwarunkowanej obecności poza identyfikacją z ciałem, emocjonalnością, umysłowością, pełnionymi rolami itd.. Doświadczeniem, w którym – jak mówią sufi – nic nie istnieje oprócz Boga (Absolutu), tylko Bóg (Absolut) istnieje. Stąd ten rodzaj naiwności wiąże się z głębokim zaufaniem i akceptacją.

Po raz kolejny widać, że naśladownictwo zewnętrznej formy nie przyniesie zamierzonego efektu, raczej praca nad uwalnianiem się od uwarunkowań i identyfikacji, uprzedzeń, oczekiwań itd. Powodzenia!

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This