Pierwszy kontakt

Często w kontekście jogi i medytacja pojawia się pytanie jak odróżnić dobrego i złego nauczyciela. Jest tak naprawdę jeden niezawodny sposób: zadawać mu pytania.

Dobry nauczyciel odpowiada merytorycznie, odnosi się do naszych wątpliwości, nawet, gdy zadajemy trudne pytania. A w razie czego nie wstydzi się przyznać do błędu lub skorygować swój kierunek myślenia. Nie trzyma się kurczowo swoich poglądów.

Zły czy fałszywy nauczyciel w momencie, gdy brakuje mu wiedzy, prowadzi gry statusowe – czyli stara się zbudować wrażenie, że w tej sytuacji czy w ogóle ma od nas wyższy status społeczny (a więc na przykład “nie musi odpowiadać na głupoty” lub może odpowiedzieć w niejasny lub wręcz nic nie znaczący sposób).

Dłuższa znajomość

W zasadzie przy dłuższej znajomości również obserwujemy kwestię ewentualnych gier statusowych, ale moim zdaniem warto skupić się też na dwóch dodatkowych kwestiach:
(1) spójność nauczyciela z tym, czego naucza;
(2) tym, jak na nas wpływa to, czego nauczyciel naucza; czy przekłada się na kształtowanie naszej samodzielności i wolności czy odwrotnie.

Co do kwestii spójności nauczyciela z nauczaniem, niektórzy stoją na stanowisku, że nauczyciela należy oceniać za samo nauczanie. Moim skromnym zdaniem, w tej delikatnej kwestii, jaką jest nauczanie (nie tylko jogi czy medytacji), nie można oddzielić nauczania od osoby nauczyciela i np. jego etycznego lub nieetycznego postępowania w życiu codziennym.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This