Jak większość z Was wie, 9 września ukazała się moja ksiażka “Psychologia jogi”. Książka ta tak naprawdę była prawie napisana już 2 lata temu, ale jakoś tak długo przeleżała w szufladzie. Co ciekawe, gdy zdecydowałem się ją wydać to wydawca sam się znalazł 🙂

Psychologia jogi Maciej WielobóbTerminu “psychologia jogi” używam w niej jako jogicznej nauki o umyśle, jego tendencjach i sposobach usuwania tychże tendencji. I to jednocześnie streszcza zawartość Jogasutr, jednego z najważnieszych traktatów jogi. W języku polskim mamy dwa dobre tłumaczenia sutr, jedno słabo już dostępne autorstwa nieodżałowanego Leona Cyborana, drugie – niedawno wydane tłumaczenie Chipa Hartranfta. Tłumaczenie Leona Cyborana jest praktycznie doskonałe pod względem naukowym, jedno z najlepszych tłumaczeń na świecie, niestety jest bardzo hermetyczne językowo, co utrudnia jego czytanie i rozumienie. Tłumaczenie Chipa Hartranfta jest moim zdaniem takim idealnym pogodzeniem przystępności języka i jakości merytorycznej, nie ma ambicji jednak do takiego poziomu naukowego jak Cyboran, no i jego wadą jest to, że nasza polska wersja to podwójne tłumaczenie (autor przetłumaczył z sanskrytu na angielsku, a tłumacz na polski). Jeśli ktoś czyta po angielsku to moim ulubionym tłumaczeniem jest przekład Swamiego Hariharanandy Aranyi, który dokonuje próby spojrzenia na Jogasutry z perspektywy sankhji czyli filozofii, z której wywodzi swój język i pojęcia sam Patańdźali.

Ja w mojej książce nie mam ambicji tłumaczenia sutr, moja wiedza z sanskrytu jest dosyć śladowa, dlatego też nie oczekujcie tłumaczenia Jogasutr. Założeniem mojej książki jest przedstawić serię wykładów na temat najbardziej kluczowych – moim zdaniem – fragmentów dzieła Patańdźalego. Dokonuje też wprowadzenia do filozofii sankhji, które jest nam potrzebne do rozumienia pewnych pojęć w Jogasutrach. W tym wprowadzeniu cytuję najważniejsze dzieło tej filozofii, a mianowicie Sankhjakarikę Iśwarakriszny. Myślę, że jest to bardzo wartościowa część książki, tym bardziej, że o sankhji niewiele się pisze, przynamniej na gruncie nienaukowym, a końcu praktycznie cała filozofia indyjska opiera się na niej.

Tak jak wspominam we wstępie do książki, nie uważam przedstawionej w niej interpretacji jako jedynie słusznej. Jest inaczej – mam nadzieję, że to co przeczytacie wzbudzi Waszą reakcję i pozwoli wypracować swój osobisty stosunek do określonych zagadnień. Oczywiście trzeba pamiętać, że nasze nastawienie do określonych treści też się zmienia z czasem. Pierwsze notatki do tej ksiażki pisałem około roku 2006 lub 2007, przygotowując się do wykładów o sutrach, które wtedy prowadziłem. Moje widzenie niektórych spraw bardzo się zmieniło od tamtego czasu, i pewnie za jakiś czas znów się zmieni. Jest takie podejście – szczególnie widoczne w szkołach tantrycznych i niektórych szkołach sufich – że bardziej istotna jest reakcja, jaką budzi jakieś nauczanie niż sama treść tego nauczania. Oczywiście jest to ekstremalne podejście, i – jeśli potraktujemy je nazbyt dosłownie – to niezbyt prawdziwe, ale wskazuje na to, że w praktyce jogicznej/ medytacyjnej najważniejsze jest osobiste doświadczenie adepta, podążającego ścieżką.

Mam nadzieję, że książka będzie się Wam podobać i będzie pomagać w kreowaniu swojego osobistego doświadczenia. Jeśli będziecie czuli potrzebę przedyskutowania pewnych jej wątków ze mną to śmiało piszcie (na dane w zakładce kontakt), piszcie także, jeśli się z czymś nie zgadzacie, albo odwrotnie – bardzo bardzo się zgadzacie 🙂 Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do lektury!

Książkę można kupić m.in. na stronie wydawnictwa klikając tutaj.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This