Koncepcja 4 środków praktyki (sadhana ćatśtaya) i zawartych w nich 6 cnów (śat sampat) jest ideą, wywodzącą się z adwajtawedanty. Przybliża nam niezbędne kwalifikacje, które według mnichów adwajty, powinien osiągnąć adept na ścieżce mistycznej.

Poniżej pokrótce omawiam wszystkie środki:

1. Viveka (rozróżnienie)

Pierwszym z 4 środków jest rozróżnienie, zbliżone do proponowanej przez Patańdżalego w jodze klasycznej abhyasy (praktyką). Viveka oznacza w tym kontekście stopniowy rozwój zdolności rozumienia czyli odróżnienie między tym, co jest trwałe i tymczasowe, prawdziwe i nieprawdziwe, jak również między tym, co jest naszym prawdziwym Ja, a tym co Jaźnią nie jest.

2. Vairagya (nieprzywiązanie)

W wyniku praktyki rozróżnienia stopniowo zanikają wpływy przywiązania (raga) i awersji (dveśa) na nasz umysł. To wzmacnia jakość rozróżnienia, ponieważ vairagya i viveka muszą się przeplatać w praktyce i wzajemnie uzupełniać.

3. Śat sampat (6 cnót)

6 cnót to obszary treningu umysłu. Należy je rozumieć jako postawy do kultywowania dla uspokojenia umysłu, podobnie jak proponowane przez Patańdżalego w Jogasutrach maitri-karuna-mudita-upeksza. Jednakże ich działanie w systemie wedantycznej jnana jogi należy rozumieć raczej jako analogiczne do krija jogi Patańdżalego – mają wytworzyć wrażenie spokoju, które ma zastąpić wrażenia destabilizujące umysł.
a. śama (spokój)
Intencjonalna praktyka wewnętrznego spokoju i zadowolenia/akceptacji.
b. dama (trening zmysłów)
Używanie zmysłów (ucho, skóra, oko, język, nos) i narządów działania (mowa, ręka, noga, narząd rozmnażania, narząd wydalania) w sposób użyteczny dla naszego rozwoju.
c. uparati (wycofanie)
Brak potrzeby poszukiwania nowych doświadczeń zmysłowych, będący efektem treningu zmysłów i kultywowania spokoju umysłu.
d. titiksa (cierpliwość)
Cierpliwość i tolerancja pozwalają nam się od nacisków ze strony innych osób, które chcą nas wciągnąć w niekorzystne dla nas działania.
e. śraddha (wiara)
Pewność, że zmierza się dobrym kierunku, podążając za sprawdzonym nauczaniem jogi.
f. samadhana (koncentracja)
Pełne koncentracji działanie na rzecz zrównoważenie emocjonalnego i intelektualnego.

4. Mumukśutva (tęsknota)

Intensywne pragnienie wyzwolenia. Jeśli będzie wystarczająco silne, pochłonie inne pragnienia.

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This