Oczywiście nie ma co ukrywać, że ustawienie ciała nie jest najistotniejszym elementem medytacji, ale niewłaściwa postawa i niewygodna pozycja mogą skutecznie zepsuć praktykę ze względu na napięcie lub ból w plecach, biodrach czy kolanach.

Jak zatem siadać do medytacji?

1. Nie musisz siedzieć na poduszce medytacyjnej na podłodze, siedzenie na krześle też jest ok i nic nie ujmuje medytacji.

2. Pozycja musi być stabilna i wolna od napięcia. Nie wkładaj w nią nadmiernego wysiłku, ale też niech ciało nie będzie nadmiernie rozluźnione i zapadnięte. Niech pozycja będzie po prostu neutralna.

3. Kręgosłup powinien być ustawiony w swoim naturalnym/neutralnym ułożeniu, z zachowaniem swoich łuków (lordoz i kifoz). By dowiedzieć się czy prawidłowo siedzisz, sprawdź czy odcinek lędźwiowy Twoich pleców jest lekko wklęsły.

4. Kluczem do sukcesu w pozycji medytacyjnej jest odpowiednie ustawienie podstawy (pośladków) – takie “rozsadzenie pośladków”, by tułów mógł pozostać wyprostowany, a obręcz barkowa rozluźniona. Poeksperymentuj, by znaleźć odpowiednią pracę.

5. Jeśli możesz, nie opieraj się o ścianę lub oparcie krzesła. Jeśli jednak to niemożliwe to przysuń pośladki możliwie najbliżej tego, o co się bedziesz opierać, aby się nie garbić.

Powodzenia!

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf czy ebookiem Hazrata Inayata Khana pt. "Życie wewnętrzne".

 

Maile, które podajecie są wykorzystywane jedynie do wysyłki tego newslettera. Pełną politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

You have Successfully Subscribed!

Share This