Materiały powarsztatowe – pranajama/medytacja w terapii jogą oraz taśma kończyn górnych

Skany od Agi

Sekwencje od Agi z opisem znajdziecie do pobrania tutaj.

Komentarz od Agnieszki: Kochani, w razie gdyby coś było niejasne dajcie znać. Pamiętajcie jaki był temat ostatnich warsztatów – praca z kończyną górną: zwiększaliśmy ruchomość w stawach barkowych oraz pracowaliśmy oddechem by dotknąć tyłu ciała, odcinka piersiowego, łopatek, by obudzić tam swoją świadomość. Niech taka intencja wam przyświeca kiedy będziecie pracowali z tą sekwencją.a

Pranajamy i techniki przygotowawcze do pranajamy wykorzystywane w terapii jogą (klikalne linki):

Oddychanie brzuszne (chyba nie wymaga grubszych wyjaśnień), szczególnie korzystne na leżąco

20 oddechów oczyszczających

Pranajama projekcyjna

Brhamari pranajama

Stosuje się też manipulacje proporcją wdechów, zatrzymań po wdech oraz wydechów i zatrzymań po wydechu, wg podobnej zasady jak przy asanach opisywałem tutaj.

Tutaj nasza transmisja z Olą Uruszczak o pranajamie, warto obejrzeć, szczególnie jeśli ktoś nie ma dużo doświadczeń z tą częścią jogi.

Sporo o pranajamie też znajdziecie w mojej książce “Uważność w praktyce” w odpowiednim rozdziale. Jak ktoś nie ma, a chce kupić to skorzystajcie z kuponu rabatowego na 40%, a jak ktoś nie ma, a nie chce kupić to niech da znać to zeskanuję rozdział o pranajamie do pdfa i wyślę mailem.

Techniki relaksu, koncentracji i medytacji

Relaksacja, relaks autogenny, relaks progresywny

Trataka (wersja 1, wersja 2)

Medytacja miłującej dobroci

Medytacja ze skanowaniem ciała

Wieczorny medytacyjny rytuał oczyszczania umysłu

Plus Wasza inwencja, zależnie od celu praktyki możemy dobrać inne techniki, sporo ich znajdziecie też w “Uważności w praktyce”. Jak byście mieli pytania o zastosowanie terapeutczne jakiś medytacji to dawajcie śmiało znać, będziemy się nad tym zastanawiać. Pamiętajcie, że w wielu sytuacjach terapeutycznych w jodze, uczestnik zajęć może dużo bardziej potrzebować relaksu, pranajamy czy prostej medytacji niż praktyki asan, dlatego nie zakręcajcie się na samej praktyce asan!

Share This