Dziękuję za wspólną praktykę na warsztacie, poniżej znajdziecie materiały! 🙂
Zamknięta grupa na FB, gdzie odpowiadam na pytania o medytację i okolice: https://www.facebook.com/groups/757727517686744/
Wprowadzenie do medytacji, jeśli komuś byłoby potrzebne: https://maciejwielobob.pl/2014/11/wprowadzenie-do-medytacji/
Skupialiśmy się w praktyce przede wszystkim na 4 zagadnieniach: kontakt ze sobą, działanie dla działania, dżemal/dżelal/kemal, podejmowanie decyzji.
Oczyszczenie umysłu
Wieczorny rytuał oczyszczenia umysłu: https://maciejwielobob.pl/2016/07/wieczorne-oczyszczanie-umyslu/
Poranny rytuał uważności: https://maciejwielobob.pl/2016/12/poranny-rytual-uwaznosci/
20 oddechów oczyszczających: https://maciejwielobob.pl/2012/06/pranajama-20-oddechow-oczyszczajacych/
Kontakt ze sobą
40 zasad – praca z wartościami: https://maciejwielobob.pl/2013/01/40-zasad-inayata-khana/
Introspekcja: plik pdf
Instrospekcja – zasady: plik pdf
Relaks (nagranie): https://maciejwielobob.pl/2016/05/podcast-medytacja-uwaznosc-1/
Praca ze swoimi przeżyciami na poziomie ciała: plik pdf
Działanie dla działania
Medytacja chodzone: https://maciejwielobob.pl/2015/02/medytacja-chodzenia-medytacje-chodzone/
(tutaj podobne medytacje: http://wp.me/p23LHF-1qp)
Działanie dla działania: https://maciejwielobob.pl/2016/03/dzialanie-dla-dzialania/
Dżemal, dżelal, kemal
Opis poniżej
Podejmowanie decyzji
Medytacyjne ćwiczenie w podejmowaniu decyzji: https://maciejwielobob.pl/2016/06/decyzje-medytacja-uwaznosc/
* * *
Pośród różnych koncepcji spotykanych do opisu pewnych doświadczeń w toku praktyki medytacyjnej, używa się w sufizmie także koncepcji trzech jakości. Jakości te tradycyjnie nazywają się dżelal, dżemal i kemal. Nawiasem mówiąc, koncepcje tę spotyka się również – oczywiście z innym nazewnictwem – w wielu indyjskich szkołach tantrycznych, szczególnie Śri Natha Sampradayi.
Jakość dżelal oznacza siłę, moc i kreatwyność natury. Aspekt dżemal reprezentuje łagodność, piękno oraz wrażliwość. W stanie kemal, dżelal i dżemal pozostają w idealnej równowadze. Jest to aspekt równowagi i harmonii, ale i siła destrukcji/ asymilacji.
Zauważmy, że nie oceniamy w powyższych rozważaniach, który aspekt jest lepszy, a który gorszy. W rzeczywistości w różnego typu sytuacjach życiowych, pomocne będą różne jakości. Czasem istotna jest siła, a czasem łagodność. Innym razem z kolei potrzebne nam będzie odpowiedni dla kemal – nieporuszony, harmonijny stan lub odwrotnie zburzenie rzeczywistości, spalenie mostów, by postawić na zgliszczach wszystko od nowa.
W psychologii kontemplacyjnej wszystkie koncepcje są stworzone dla celów praktycznych, dlatego tu również rozważymy jak w praktyce możemy stymulować poszczególne jakości.
Aspekt dżelal możemy odnaleźć:
- oddychając prawym nozdrzem (lub zaczynając pranajamę od wdechu prawym nozdrzem),
- w procesie oddychania kładąc nacisk na wdech i zatrzymanie oddechu po wdechu,
- w pracy z ciałem, wykonując ćwiczenia fizyczne – rozpoczynając ruch od prawej ręki, prawej nogi i generalnie prawej strony ciała.
Analogicznie aspekt dżemal możemy stymulować:
- kładąc nacisk na wydech i zatrzymanie oddechu po wydechu,
- rozpoczynając oddech lewym nozdrzem (zaczynając pranajamę od wdechu lewym nozdrzem),
- rozpoczynając ruch lewą ręką, lewą nogą, lewą stroną ciała.
Kemal natomiast jest stanem medytacyjnym. Ma dwa aspekty – tymczasowy i właściwy. Gdy dżelal zaczyna przechodzić w dżemal lub odwrotnie, musi przejść przez chwilowy stan kemal. To jest tymczasowe doświadczenie tego stanu. We właściwym stanie kemal oddech biegnie równo prawym i lewym nozdrzem, jest ono kulminacją jednej i drugiej siły. Kemal zachodzi, gdy dżelal i dżemal się spotykają, co z punktu widzenia zwykłego człowieka musi rodzić konflikt. Jednak siła destrukcji i siła “resetu” to z punktu widzenia medytacji to samo.