Materiały powarsztatowe – Olkusz

Dziękuję za wspólną praktykę na warsztacie, poniżej znajdziecie materiały! 🙂

Zamknięta grupa na FB, gdzie odpowiadam na pytania o medytację i okolice: https://www.facebook.com/groups/757727517686744/

Wprowadzenie do medytacji, jeśli komuś byłoby potrzebne: http://maciejwielobob.pl/2014/11/wprowadzenie-do-medytacji/

Skupialiśmy się w praktyce przede wszystkim na 4 zagadnieniach: kontakt ze sobą, działanie dla działania, dżemal/dżelal/kemal, podejmowanie decyzji.

Kontakt ze sobą

40 zasad – praca z wartościami: http://maciejwielobob.pl/2013/01/40-zasad-inayata-khana/

Introspekcja: plik pdf

Relaks (nagranie): http://maciejwielobob.pl/2016/05/podcast-medytacja-uwaznosc-1/

 

Praca ze swoimi przeżyciami na poziomie ciała: plik pdf

Działanie dla działania

Medytacja chodzone: http://maciejwielobob.pl/2015/02/medytacja-chodzenia-medytacje-chodzone/
(
tutaj podobne medytacje: http://wp.me/p23LHF-1qp)

Działanie dla działania: http://maciejwielobob.pl/2016/03/dzialanie-dla-dzialania/

Dżemal, dżelal, kemal

Opis poniżej

Podejmowanie decyzji

Medytacyjne ćwiczenie w podejmowaniu decyzji: http://maciejwielobob.pl/2016/06/decyzje-medytacja-uwaznosc/

* * *

Pośród różnych koncepcji spotykanych do opisu pewnych doświadczeń w toku praktyki medytacyjnej, używa się w sufizmie także koncepcji trzech jakości. Jakości te tradycyjnie nazywają się dżelal, dżemal i kemal. Nawiasem mówiąc, koncepcje tę spotyka się również – oczywiście z innym nazewnictwem – w wielu indyjskich szkołach tantrycznych, szczególnie Śri Natha Sampradayi.

Jakość dżelal oznacza siłę, moc i kreatwyność natury. Aspekt dżemal reprezentuje łagodność, piękno oraz wrażliwość. W stanie kemal, dżelal i dżemal pozostają w idealnej równowadze. Jest to aspekt równowagi i harmonii, ale i siła destrukcji/ asymilacji.

Zauważmy, że nie oceniamy w powyższych rozważaniach, który aspekt jest lepszy, a który gorszy. W rzeczywistości w różnego typu sytuacjach życiowych, pomocne będą różne jakości. Czasem istotna jest siła, a czasem łagodność. Innym razem z kolei potrzebne nam będzie odpowiedni dla kemal – nieporuszony, harmonijny stan lub odwrotnie zburzenie rzeczywistości, spalenie mostów, by postawić na zgliszczach wszystko od nowa.

W psychologii kontemplacyjnej wszystkie koncepcje są stworzone dla celów praktycznych, dlatego tu również rozważymy jak w praktyce możemy stymulować poszczególne jakości.

Aspekt dżelal możemy odnaleźć:

  • oddychając prawym nozdrzem (lub zaczynając pranajamę od wdechu prawym nozdrzem),
  • w procesie oddychania kładąc nacisk na wdech i zatrzymanie oddechu po wdechu,
  • w pracy z ciałem, wykonując ćwiczenia fizyczne – rozpoczynając ruch od prawej ręki, prawej nogi i generalnie prawej strony ciała.

Analogicznie aspekt dżemal możemy stymulować:

  • kładąc nacisk na wydech i zatrzymanie oddechu po wydechu,
  • rozpoczynając oddech lewym nozdrzem (zaczynając pranajamę od wdechu lewym nozdrzem),
  • rozpoczynając ruch lewą ręką, lewą nogą, lewą stroną ciała.

Kemal natomiast jest stanem medytacyjnym. Ma dwa aspekty – tymczasowy i właściwy. Gdy dżelal zaczyna przechodzić w dżemal lub odwrotnie, musi przejść przez chwilowy stan kemal. To jest tymczasowe doświadczenie tego stanu. We właściwym stanie kemal oddech biegnie równo prawym i lewym nozdrzem, jest ono kulminacją jednej i drugiej siły. Kemal zachodzi, gdy dżelal i dżemal się spotykają, co z punktu widzenia zwykłego człowieka musi rodzić konflikt. Jednak siła destrukcji i siła “resetu” to z punktu widzenia medytacji to samo.

 

Share This