Modlitwy Hazrata Inayata Khana

Modlitwa medytacja mistycyzm

Modlitwa jest jedną z najbardziej istotnych praktyk w wielu ścieżkach medytacyjnych. Oczywiście współcześnie wiele osób czuje się obco z tego typu praktyką, często w efekcie indoktrynacji, której doświadczyli w młodości, z kolei inni czują modlitwę jako coś naturalnego i oczywistego. Nie będę się tutaj wgłębiał w teoretyczne rozważania na temat […] Czytaj dalej »

Medytacyjne ćwiczenie w podejmowaniu decyzji

Problem (nie)podejmowania decyzji jest jedną z bardziej blokujących kwestii na ścieżce rozwojowej. Gdy pojawiający się lęk czy opór są dokarmiane brakiem działania, potrafią doprowadzić nawet do paraliżu decyzyjnego przy prostych czynnościach takich jak wybór jogurtu w sklepie. Oczywiście jest to dosyć złożona sprawa, której nie wystarczy sprowadzić do triku czy […] Czytaj dalej »

Podkast: Medytacja i uważność w życiu codziennym. Odcinek 2: Koncentracja wzrokowa (trataka)

podcast medytacja uważność mindfulness Maciej Wielobób

W drugim odcinku podkastu „Medytacja i uważność w życiu codziennym” zajmujemy się w praktyce nauką kolejnej  (obok relaksu, którego uczyliśmy się w poprzednim podkaście) z podstawowych kompetencji w medytacji – umiejętnością koncentrowania się, skupiania uwagi. Przygotuj sobie miejsce, gdzie będziesz mogła/mógł usiąść w wygodnej i stabilnej pozycji, po czym włącz […] Czytaj dalej »

Pranajama projekcyjna: „masaż oddechem”

oddech

Pranajamy projekcyjne są ciekawą grupą praktyk z pogranicza pranajamy (medytacji oddechu) a medytacji uważnościowej, w których przenosimy naszą uwagę na różne części naszego ciałego lub nawet poza nasze ciało w synchronizacji z oddechem. Na blogu opisywałem już podstawową technikę pranajamy projekcyjnej oraz technikę skanowania ciała, w mojej książce „Uważność w […] Czytaj dalej »

Podkast: Medytacja i uważność w życiu codziennym. Odcinek 1: Relaksacja

Podcast "Medytacja i uważność w życiu codziennym" (Maciej Wielobób)

W pierwszym odcinku podkastu „Medytacja i uważność w życiu codziennym” zajmujemy się w praktyce nauką jednej z podstawowych kompetencji w medytacji – umiejętności wchodzenia w stan głębokiego relaksu. Przygotuj sobie miejsce, gdzie będziesz mogła/mógł się wygodnie położyć i włącz nagranie! Jeśli chcesz pozostawać w kontakcie ze mną, dostawać powiadomienia o […] Czytaj dalej »

Relaks: terapia autogenna i trening autogenny

Współcześnie, gdy wzrosła świadomość negatywnego oddziaływania napięcia na nasze ciało, psychikę i skuteczność w działaniu, pojawia się coraz więcej osób, które poszukują różnego rodzaju form, które pozwalają się od tegoż napięcia uwolnić. Warto pamiętać, że dana – nawet najbardziej rozluźniająca – technika wyrwana z kontekstu i praktykowana w oderwaniu od […] Czytaj dalej »