Jedną z najpopularniejszych medytacji, obecną w wielu tradycjach, jest liczenie oddechów. W niektórych ścieżkach traktuje się tę technikę jako przygotowanie do bardziej subtelnych praktyk, w innych nadaje się jej dużo większe znaczenie, kultywując jej prostotę. Na pewno zaletą medytacji z liczeniem oddechów jest to, że jest zupełnie neutralna światopoglądowo, jak również, że będzie stosunkowo prosta dla osób, którym w innych technikach trudno się skoncentrować.

Usiądź w wyprostowanej, ale nie napiętej pozycji medytacyjnej. Zamknij oczy lub pozostań z półotwartymi. Daj sobie chwilę czasu na wejście w stan relaksu, w którym pozwalasz sobie przeżyć wszelkie myśli, emocje, wrażenia zmysłowe itp., nie nazywając ich i nie oceniając.

Gdy poczujesz się zrelaksowana(y), zwróć uwagę na swój oddech. Zauważ, że robisz wdechy i wydechy, być może pojawiają się też zatrzymania oddechu po wdechu lub po wydechu. Zauważ czy oddech jest dziś komfortowy czy może trochę trudniej się go nabiera, czy łatwiej Ci wykonać wdech czy wydech. Pobądź ze swoimi obserwacjami, nie analizuj ich. Nie narzucaj sobie jakiejś konkretnej długości czy rytmu oddechu, ale oddychaj bardziej świadomie. Możesz robić świadome wdechy, zakańczając je, gdy poczujesz, że jest to najlepszy moment na zakończenie nabierania powietrza oraz uważne wydechy, kończąc je również w optymalnym momencie.

Gdy czujesz, że jesteś zrelaksowana(y) i oswojona(y) z oddechem, zacznij liczyć oddechy. Wykonuj świadome wdechy, po czym podczas zrelaksowanego wydechu powiedz w myślach które to powtórzenie… Wdech, z wydechem odnotuj w myślach: jeden; wdech, z wydechem: dwa; wdech, z wydechem: trzy… W ten sposób, odliczając oddechy z każdym wydechem licz aż nie dotrzesz do 10. Wówczas ponownie zacznij proces odliczania od 1 do 10. Podobnie, gdy umysł rozproszy się, zaczniesz zasypiać lub zajmować się pojawiającymi się myślami czy emocjami, gdy złapiesz się na tym, bez emocjonowania się, bez poczucia winy, wróć do odliczania oddechów od 1 do 10. Staraj się nie tylko skupiać na procesie odliczania, ale również jak najbardziej uważnie wykonywać kolejne wdechy i wydechy.

Tę procedurę powtarzaj przez 5-30 minut, a potem pozostań jeszcze kilka minut w stanie relaksu, uważności, pozwalając praktyce wybrzmiewać jeszcze przez chwilę, kontemplując to, co się pojawia.

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam użyteczne materiały o głębi tradycyjnej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach. Po zapisaniu się i potwierdzeniu zapisu otrzymasz też dostęp do bazy z materiałami, m.in. moją pierwszą książką "Terapia jogą" w pliku pdf.

You have Successfully Subscribed!

Share This