Poniżej zwarta notatka na temat wpływu jogi na stan narządów wewnętrznych i układów ciała, którą zrobiłem przygotowując się do jakiś warsztatów na ten temat.

Narządy wewnętrzne czasami przestają spełniać swoje funkcje z rozmaitych powodów:

  • pod wpływem grawitacji i złej postawy opadają, zmieniają swój kształt i są uciskane,
  • pogarsza się ukrwienie i unerwienie danych obszarów,
  • obrzęki,
  • krążenie staje się niewydolne przez brak wystarczającej porcji ruchu i niewłaściwą dietę,
  • błędne wzorce oddechowe zwiększają napięcia układu nerwowego i układu krążenia,
  • reakcja na stres.

Każdy z tych potencjalnych problemów możemy usunąć lub przynajmniej złagodzić przez praktykę asan i pranajamy:

  1. Poruszenie krążenia w całym ciele i aktywizacja wszystkich stawów oraz wszystkich partii kręgosłupa w różnych zakresach: łagodne sekwencje dynamiczne oraz zróżnicowana praktyka różnych zakresów (skłon do przodu, skłon do boku, wygięcie w tył, skręt) w różnych pozycjach ciała (stojąca, leżąca na plecach, leżąca na brzuchu, siedząca, odwrócona).
  2. Powyższa praca uruchamia także tzw. pompę mięśniową – mechanizm fizjologiczny, która polega na usunięciu zalegającej krwi w żyłach poprzez pracę różnymi partiami mięśni (szczególnie łydek); ponadto budzimy świadomość całego ciała, aktywizując krążenie krwi i limfy we wszystkich narządach.
  3. Dzięki pozycjom odwróconym, asanom unoszącym zawartość tułowia do góry (np. pozycje siedzące i stojące z unoszeniem rąk do góry, niektóre wygięcia w tył) oraz bandhom (mula i uddiyana bandha), zapobiegamy opadaniu narządów.
  4. Poprzez pranajamę usuwamy nadmiar wilgoci z organizmu (kapalabhati, bhastrika), jak również równoważymy funkcjonowanie układu nerwowego (oddychanie brzuszne, ujjayi, nadi śodhana etc.).
  5. Poprzez synchronizację ruchu z oddechem przenosimy pracę z mięśni zewnętrznych na mięśnie głębokie i narządy, uspokajamy i równoważymy układ nerwowy, jak również zachowujemy koncentrację umysłu.
  6. Poprzez praktykę jamy (praktyki sprowadząjące się do niekrzywdzenia) i nijamy (praktyki sprowadzające się do wewnętrznego zadowolenia i poddania się sile wyższej) uczymy się reagować na stres i nie kierować zewnętrznego napięcia przeciwko sobie.
  7. Praktyki pratjahary (śanmukhi mudra i głęboki relaks) pozwalają ostatecznie uciszyć układ nerwowy, a koncentracja i medytacja zapanować nad umysłem.
Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter

Pozostań w kontakcie ze mną i zapisz się na mój newsletter, którym wysyłam proste i użyteczne materiały o głębi tradycyjnej, autentycznej jogi i medytacji oraz informacje o moich aktualnych inicjatywach.

You have Successfully Subscribed!

Share This